SPOŁECZNA INSPEKCJA PRACY JEST WSPÓLNĄ SPRAWĄ ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH I PRACOWNIKÓW

Ważne jest, by w szkołach i placówkach funkcjonowała społeczna inspekcja pracy, która wspólnie z organizacjami związkowymi reprezentuje pracowników wobec pracodawcy.                  

Społeczny inspektor pracy – obok zakładowej organizacji związkowej – jest instytucją, do której pracownicy mają największe zaufanie i do której zwracają się z problemami wynikającymi  z wiążącego ich stosunku pracy, w tym zwłaszcza w sprawach dotyczących ich praw pracowniczych i warunków pracy.

Zachęcamy, by społeczny inspektor pracy działał w każdej szkole i placówce oświatowej!  

Warto dokonać wyboru zakładowego społecznego inspektora pracy w celu:

  • sprawowania skutecznej kontroli przestrzegania przepisów prawa pracy w szczególności zawartych w ustawie Karta Nauczyciela, Kodeksie pracy, ustawie o pracownikach samorządowych i przepisach wykonawczych do tych ustaw, a także określonych w regulaminach pracy,
  • poprawy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • monitorowania sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pracowników, w tym także w czasie zagrożenia epidemicznego,
  • podejmowania interwencji na rzecz pracowników m.in. poprzez współpracę z Państwową Inspekcją Pracy.

Pamiętaj:

  • Społeczna inspekcja pracy reprezentuje interesy wszystkich pracowników            danego pracodawcy.
  • Wspiera również dyrektora szkoły w realizacji jego zadań.

Społeczna inspekcja pracy zapewni, by Twoja szkoła funkcjonowała zgodnie z prawem i bezpiecznie!   

źródło: znp.edu.pl