ZNP apeluje o przesunięcie terminu reformy kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Plik umieszczono na stronie 16. 06. 2010 r.

 

14 czerwca 2010 r. w Warszawie ponad 400 pracowników oświaty z całej Polski domagało się przesunięcia terminu wprowadzenia zmian w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz zmian w kształceniu zawodowym, które proponuje resort. Związek Nauczycielstwa Polskiego zorganizował w poniedziałek demonstrację w tej sprawie. W tym samym czasie odbywała się konferencja MEN podsumowująca regionalne spotkania na temat proponowanych przez resort zmian.

- Nasza demonstracja to apel do pani minister, by opamiętała się. Nie można przy wprowadzaniu nowej reformy pomijać faktycznej sytuacji, jaka ma miejsce w szkołach – mówił podczas pikiety prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego, Sławomir Broniarz. – Dotąd wymagano od nas specjalnych kwalifikacji do prowadzenia np. terapii logopedycznej, a co stało się teraz, że już ich nie potrzebujemy? Wg MEN, mamy sobie sami radzić.

Na demonstrację do Warszawy przyjechali związkowcy z całej Polski, m.in. z Wrocławia, Lublina, Włodawy, Częstochowy, Skierniewic, Piotrkowa Tryb., Łodzi, Chełma, Grudziądza, Olsztyna i Lipek Wielkich. Pikietujący mieli gwizdki, trąbki, związkowe flagi i transparenty z hasłami: "Szanowna pani minister, Korczak by się za panią wstydził", "Tylko 560 poradni na 6 mln uczniów", "Jeden pedagog na 3,1 tys. uczniów". Pikietowali mimo padającego deszczu przez ponad dwie godziny.

- Reforma ma być realizowana naszymi siłami, bez żadnego wsparcia finansowego na odpowiednie przygotowanie szkół i nauczycieli – podkreślał prezes ZNP. – Każdy błąd urzędnika resortu niekorzystnie odbije się na dzieciach. To jest wobec nich i ich rodziców nieuczciwe.

Już 26 maja br. prezes ZNP Sławomir Broniarz podczas konferencji prasowej zaapelował do ministerstwa edukacji o przesunięcie terminu wdrożenia zmian w zakresie opieki i kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do czasu:
- należytego przygotowania szkół,
- pełnego przygotowania nauczycieli do realizacji zadań określonych w projektach aktów prawnych,
- zapewnienia odpowiedniej liczby pedagogów, psychologów, terapeutów oraz zwiększenia sieci poradni pedagogiczno-psychologicznych,
- zapewnienia samorządom terytorialnym odpowiednich środków, potrzebnych do wprowadzenia projektowanych zmian.